چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟
چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟ | دوربین مدار بسته

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

  • تعریف استاندارد IP و نحوه محاسبه آن 

  • استاندارد IP یا Ingress Protection یک سیستم طبقه‌بندی برای تعیین میزان مقاومت تجهیزات الکتریکی در برابر نفوذ اشیای خارجی مانند گرد و غبار، آب و مواد مایع است. این استاندارد از دو عدد تشکیل شده است که بعد از حروف IP قرار می‌گیرند. عدد اول نشان‌دهنده سطح حفاظت در برابر جسم‌های جامد و عدد دوم نشان‌دهنده سطح حفاظت در برابر رطوبت است.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

  • استاندارد ip یا ingress protection یک استاندارد بین‌المللی است که میزان مقاومت دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی را در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار و مایعات مشخص می‌کند. این استاندارد شامل دو حرف ip و دو عدد در کنار آن است. عدد اول نشان دهنده میزان مقاومت در برابر اجسام جامد و عدد دوم نشان دهنده میزان مقاومت در برابر آب است. هر چه این اعداد بزرگتر باشند، نشان دهنده مقاومت بیشتر است.در دوربین‌های مدار بسته، استاندارد ip بسیار مهم است چون نشان می‌دهد که دوربین تا چه حد می‌تواند در شرایط مختلف محیطی مانند باران، برف، گرد و خاک، رطوبت، دما و ضربه فیزیکی دوام بیاورد.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

  • برای مثال، یک دوربین با استاندارد ip66 کاملا مقاوم در برابر گرد و غبار است و در برابر پاشش آب با فشار بالا از هر جهت محافظت شده است. اما یک دوربین با استاندارد ip67 علاوه بر این، می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب غوطه ور شود. و یک دوربین با استاندارد ip68 می‌تواند به صورت دائمی در آب تا عمق 15 متر کار کند.برای انتخاب دوربین مدار بسته مناسب، باید به نیازها و شرایط محل نصب دوربین توجه کرد. برای مثال، اگر دوربین در محیط‌های خشک و بدون رطوبت نصب شود، نیازی به استاندارد ip بالا نیست. اما اگر دوربین در محیط‌های بارانی، برفی، گرد و خاکی یا زیر آب نصب شود، باید دوربین با استاندارد ip مناسب را انتخاب کرد.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟ | دوربین مدار بسته

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

  • اهمیت استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته و نمونه‌هایی از کاربردهای آن

استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است چون این دوربین‌ها معمولا در محیط‌هایی قرار می‌گیرند که دارای شرایط آب و هوایی متفاوت و گاهی سخت هستند. برای مثال، یک دوربین مداربسته که در فضای باز نصب شده باشد باید بتواند در برابر باران، برف، گرما، سرما و خورشید مقاوم باشد. برای این منظور، باید دارای یک کد IP مناسب باشد. به طور کلی، هر چه عدد IP بالاتر باشد، دوربین مقاوم‌تر است. برای مثال، یک دوربین با کد IP66 می‌تواند در برابر شلیک آب با فشار بالا مقاوم باشد، اما یک دوربین با کد IP54 فقط می‌تواند در برابر چکه‌های آب مقاوم باشد.

  • ارائه چند نکته برای انتخاب دوربین مداربسته با استاندارد IP مناسب برای نیازهای مختلف.

برای انتخاب دوربین مداربسته با استاندارد IP مناسب، باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه، باید محیط نصب دوربین را در نظر بگیرید. اگر دوربین در فضای باز یا در معرض آب و گرد و غبار قرار می‌گیرد، باید دارای یک کد IP بالا باشد. دوم اینکه، باید بودجه خود را مد نظر داشته باشید. هر چه کد IP بالاتر باشد، قیمت دوربین هم بالاتر است. سوم اینکه، باید کیفیت تصویر و ویژگی‌های دیگر دوربین را نیز در نظر بگیرید. برخی از دوربین‌ها علاوه بر داشتن استاندارد IP بالا، دارای قابلیت‌هایی مانند زوم، چرخش، شب‌بینی و تشخیص حرکت هستند که می‌توانند کارایی دوربین را افزایش دهند.

کد IP یا درجه حفاظت بین‌المللی تجهیزات الکتریکی، شاخصی است که معمولا با دو رقم در کنار خود همراه است و اغلب وسایل الکتریکی این علامت را دارند. کد IP نشان‌دهنده‌ی میزان مقاومت وسایل الکترونیکی یا قطعات‌شان در مقابل ورود اجسام خارجی و نفوذ آب و گرد و خاک است. رقم اول که بین ۰ تا ۶ است سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را مشخص می‌کند3. رقم دوم که بین ۰ تا ۹ است سطح حفاظت در برابر رطوبت و آب را مشخص می‌کند.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

  • کد IP54 یعنی دستگاه در مقابل ورود سطح کمی از گرد و غبار بدون رسوب مضر مقاوم است و در معرض جریان‌های کم فشار آب کار کند و آسیب خاصی نبیند.
  • کد IP67 یعنی دستگاه مقاوم در برابر گرد و غبار است و می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب قرار بگیرد.
  • کد IPX8 یعنی دستگاه در مقابل آب مقاوم است و می‌تواند در عمق بیش از یک متری آب قرار بگیرد، اما زمان و عمق دقیق آن بستگی به توافق بین تولیدکننده و خریدار دارد.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟ | دوربین مدار بسته

به جز استاندارد ip که میزان مقاومت دوربین‌های مدار بسته در برابر نفوذ ذرات جامد و مایعات را نشان می‌دهد، استانداردهای دیگری نیز برای این تجهیزات وجود دارند. برخی از این استانداردها عبارتند از:

استاندارد IK: این استاندارد میزان مقاومت دوربین‌های مدار بسته در برابر ضربه‌های فیزیکی را مشخص می‌کند. این استاندارد شامل دو حرف IK و یک عدد بین 00 تا 10 است. هر چه این عدد بزرگتر باشد، نشان دهنده مقاومت بیشتر است. برای مثال، یک دوربین با استاندارد IK10 می‌تواند تا 20 جول ضربه را تحمل کند1.
استاندارد ONVIF: این استاندارد یک پروتکل مشترک برای ارتباط بین دوربین‌های مدار بسته و سایر تجهیزات امنیتی است. این استاندارد امکان هماهنگی و سازگاری بین برندهای مختلف را فراهم می‌کند. برای مثال، یک دوربین با استاندارد ONVIF می‌تواند با یک دستگاه NVR از برند دیگر کار کند2.
استاندارد PoE: این استاندارد مخفف Power over Ethernet است و به دوربین‌های مدار بسته‌ای گفته می‌شود که می‌توانند از طریق کابل شبکه هم برق و هم داده را دریافت کنند. این استاندارد کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت را به همراه دارد. برای مثال، یک دوربین با استاندارد PoE نیازی به منبع تغذیه جداگانه ندارد3.
اینها فقط برخی از استانداردهای مربوط به دوربین‌های مدار بسته هستند و استانداردهای دیگری نیز برای موارد خاص وجود دارند.

چه تفاوتی بین استانداردهای IP و IK در دوربین مدار بسته وجود دارد؟

استانداردهای IP و IK در دوربین مدار بسته دو معیار مهم برای انتخاب دوربین مناسب برای محیط‌های مختلف هستند. این دو استاندارد میزان مقاومت دوربین در برابر نفوذ ذرات جامد و مایعات (IP) و ضربه‌های فیزیکی (IK) را نشان می‌دهند. هر چه این استانداردها بالاتر باشند، نشان دهنده کیفیت و دوام بیشتر دوربین هستند.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت های دستگاه ضبط NVR و DVR کلیک کنید

استاندارد IP شامل دو عدد بعد از حروف IP است. عدد اول نشان دهنده میزان مقاومت در برابر گرد و غبار و عدد دوم نشان دهنده میزان مقاومت در برابر آب است. برای مثال، یک دوربین با استاندارد IP66 کاملا ضد گرد و غبار است و در برابر پاشش آب از هر جهت محافظت شده است. اما یک دوربین با استاندارد IP67 علاوه بر این، می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب غوطه ور شود. و یک دوربین با استاندارد IP68 می‌تواند به صورت دائمی در آب تا عمق 15 متر کار کند.

استاندارد IK شامل یک عدد بعد از حروف IK است. این عدد نشان دهنده میزان مقاومت در برابر ضربه‌های فیزیکی است. این ضربه‌ها ممکن است از سوی خرابکاران یا عوامل طبیعی باشند. برای مثال، یک دوربین با استاندارد IK10 می‌تواند تا 20 جول ضربه را تحمل کند. این مقدار ضربه معادل سقوط یک شی 5 کیلوگرمی از فاصله 40 سانتی متری است.

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

به طور کلی، می‌توان گفت که استاندارد IP مربوط به محیط‌هایی است که دارای رطوبت، باران، برف، گرد و خاک و آب هستند. اما استاندارد IK مربوط به محیط‌هایی است که دارای خطر خرابکاری یا ضربه‌های شدید هستند. برای انتخاب دوربین مدار بسته مناسب، باید به نوع و شرایط محل نصب دوربین توجه کرد و استانداردهای IP و IK را مطابق با آن انتخاب کرد.


خرید دوربین وایرلس چرخشی 3 مگاپیکسل|v380 pro با برخورداری از استاندارد جهانی IP66 

 

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟

چرا استاندارد IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟